Co to jest enduro?
Enduro to kolarstwo górskie w najczystszej postaci - łączy w sobie długie podjazdy i trudne zjazdy po surowych, górskich szlakach i ścieżkach. Wymaga połączenia umiejętności technicznych, jak i wytrzymałości (z ang. "endurance"). Zawody enduro przypominają prawdziwą górską wycieczkę - w ciągu całego dnia zaliczysz około czterech wybitnych zjazdów (tzw. Odcinków Specjalnych - OS), na których start będziesz musiał dostać się o własnych siłach. Przy czym czas zawodów mierzony jest tylko na zjazdowych Odcinkach Specjalnych - podobnie, jak w rajdach samochodowych.
Jak się zarejestrować?
Rejestracji możesz dokonać na daną edycję na którą trwają zapisy na www.enduromtbseries.pl. Po wpisaniu danych, zostaniesz przekierowany do systemu wyboru płatności. Zaksięgowanie wpłaty potwierdza udział w imprezie i rezerwuje miejsce w wybranej przez Ciebie grupie startowej. Warto się pospieszyć - ilość miejsc jest ograniczona (280 osób), a zakup pakietu w przedsprzedaży oznacza niższą cenę.
O co chodzi w grupach startowych?
Na początku rejestracji należy określić swój poziom jazdy, doświadczenia i kondycji, czyli wybrać grupę Race lub Hobby. Osoby, które wybiorą grupę Race będa miały do pokonania wszystkie Odcinki Specjalne. Zaś osoby rozpoczynające swoją przygodę z MTB, z niewielkim doświadczeniem w jeździe po górach, czy ze słabszą wydolnością zapraszamy do grupy Hobby, która będze miała do pokonania o jeden odcinek mniej. W ramach powyższych grup rejestracji dokonuje się do 20-osobowych podgrup. Zawodnicy wyjeżdżają na trasę po aktywacji chipa, podpisaniu regulaminu i odebraniu mapy wraz z harmonogramem gdyż która grupa ma przypisane godziny startu na poszczególnych Odcinkach Specjalnych. Warto więc przed rejestracją uzgodnić ze znajomymi, do której grupy się zapisujecie! Grupę można wybrać dowolnie, jednak pamiętaj, że dwie pierwsze to "grupy race", dedykowane są dla zawodników ze ścisłej czołówki. Jeśli nie widzisz w sobie kandydata do podium, wybierz grupę 3-4 lub dalszą.
Ile kosztuje wpisowe i co za to dostanę?
Warto zapisać się wcześniej - wtedy koszt wpisowego to 180 zł. W ostatnich dniach przed zawodami cena wzrasta do 200 zł. Po prostu jako organizatorzy musimy z wyprzedzeniem wiedzieć na ile osób się przygotować i podjąć adekwatne działania i wydatki. W cenie wpisowego otrzymujesz numer startowy i możliwość ścigania się na oznakowanej i zabezpieczonej trasie, z elektronicznym pomiarem czasu i obstawą medyczną. A do tego prezenty od sponsorów, posiłek regeneracyjny na mecie, co najmniej jeden dobrze zaopatrzony bufet na trasie (woda, napoje izotoniczne, owoce, bakalie, ciasta) i szansa na wylosowanie fajnych nagród!
Jak przebiegają zawody? Start z miasteczka
Dzień zaczyna się w miasteczku zawodów. Jeśli udało Ci się odebrać numer startowy i chip do pomiaru czasu dzień wcześniej (co polecamy), pozostaje Ci tylko przyjechać na odprawę techniczną, podczas której dowiesz się wszystkiego o przebiegu zawodów. Po odprawie, zawodnicy są kolejno wyczytywani i w ramach swoich grup startowych (wybranych przy rejestracji) ruszają na trasę. W "budce startowej" otrzymasz jeszcze listę startową do podpisania oraz mapę z zaznaczonymi punktami startu i mety oraz czasami startu OS-ów dla Twojej grupy.
Jak przebiegają zawody? Dojazdówki
Wyjazd z bazy zawodów to początek pierwszego odcinka dojazdowego. Ich sugerowany przebieg jest zaznaczony na mapie, więc pierwsze chwile warto poświęcić na jej przeanalizowanie. Dojazdówki są wprawdzie oznakowane (czerwone strzałki na białym tle), ale lepiej znać najważniejsze punkty orientacyjne, żeby nie przegapić zakrętu. Dobrym pomysłem jest też wgranie lokalnej mapy do aplikacji GPS w telefonie. Na odwrocie mapy znajdziesz też czasy otwarcia Odcinków Specjalnych. Czas dojazdówek nie jest w żaden sposób mierzony, ale masz określony limit na ich pokonanie. Nie jest on wyśrubowany i osoby z przeciętną kondycją powinny pokonać wszystkie transfery w tempie wycieczkowym. Lepiej jednak trzymać się swojej grupy startowej i... zrezygnować z przydrożnych barów ;) Ważna uwaga: na całej trasie zawodów - więc również na odcinkach dojazdowych - obowiązuje nakaz jazdy w zapiętym pod brodą kasku!
Jak przebiegają zawody? Odcinki Specjalne
Kiedy już dojedziesz na start Odcinka, prawdopodobnie będziesz musiał poczekać kilka minut na swoją kolej. Wykorzystaj ten czas na rozgrzewkę, założenie ochraniaczy i uzupełnienie płynów (lub wręcz przeciwnie...). Nie zapomnij odblokować zawieszenia! Na starcie poczekaj na sygnał od sędziego - zawodnicy ruszają na trasę w 30-sekundowych odstępach. Po usłyszeniu upragnionego "3... 2... 1... Jedziesz!" postaraj się zapomnieć o tykaniu stopera i jedź własnym tempem. Płynny i bezbłędny przejazd zazwyczaj jest szybszy od sprintu zakończonego przestrzeleniem zakrętu! Płynność pozwala też lepiej czytać trasę, co w formule on-sight decyduje o zwycięstwie lub porażce. Na OS-ie w zasadzie nie da się zgubić, ale żeby jechać szybciej, patrz jak najdalej przed siebie. Wypatruj oznaczeń (białe strzałki na czerwonym tle) i innych wskazówek odnośnie dalszego przebiegu trasy: śladów opon i hamowania, taśm powiewających w głębi lasu, czy poprzedzających Cię zawodników. Jeśli uda Ci się dogonić jednego z nich, zasygnalizuj chęć wyprzedzania radosnym i uprzejmym okrzykiem "lewa/prawa moja!" (lub "jadę z lewej/prawej!" itp.). Jeśli taki okrzyk usłyszysz za swoimi plecami, postaraj się jak najszybciej umożliwić bezpieczne wyprzedzanie - np. słysząc "lewa wolna!", zjedź na prawo (!) i zwolnij. Będzie Cię to kosztowało najwyżej sekundę, a szybszemu zawodnikowi umożliwi walkę o czołowe lokaty. Jeszcze sobie odbijesz! Pamiętaj też, żeby w razie awarii zejść z trasy - niezależnie, czy naprawiasz ją na miejscu, czy kontynuujesz odcinek biegiem. Po przecięciu linii mety, pozostaje tylko przybić piątki i wymienić się uwagami o najbardziej epickich sekcjach i uratowanych (lub nie...) potknięciach. Warto jednak przed tym odjechać kilkanaście metrów dalej, żeby nie blokować wjazdu na metę kolejnym zawodnikom.
Jak przebiegają zawody? Dekoracja i afterparty
Czas na wymianę wrażeń z trasy będzie też po ukończeniu ostatniego OS-u. Warto wrócić do miasteczka zawodów i zjeść posiłek regeneracyjny, który otrzymasz po okazaniu numeru startowego. Następnie wrzuć go (numer, nie posiłek) do "skarbonki", z której podczas dekoracji rozlosujemy bardzo konkretne nagrody dla wszystkich uczestników. To, co dzieje się później, musisz już zobaczyć sam! Możemy tylko podpowiedzieć, żeby na dekorację nie przyjeżdżać samochodem ;)
Jak jest mierzony czas?
Do pomiaru czasu używamy systemu Sport Ident, takiego samego jak na Enduro World Series. Wykorzystuje on chip, który będzie przyczepiony do nadgarstwa (patrz zdjęcia). Chip działa bezdotykowo - nic nie musisz "odbijać", po prostu na starcie i mecie OS-u przejeżdżasz przez bramkę.
Czas zawodów, decydujący o zajętym miejscu, to suma czasów na wszystkich Odcinkach Specjalnych. Czas odcinków dojazdowych pomiędzy OS-ami nie jest mierzony.
Czy odcinek można powtórzyć?
Wszystkie OS-y pokonywane są jednokrotnie i NIE jest możliwe ich powtórne przejechanie np. w wypadku awarii lub wywrotki. Odpowiednia ocena ryzyka - zarówno w stylu jazdy, jak i w sprzęcie - jest nieodłącznym elementem enduro! Jest jednak wyjątek od tej reguły: jeśli zatrzymałeś się, aby pomóc innemu zawodnikowi, który uległ poważnemu wypadkowi. W takiej sytuacji udzielenie pierwszej pomocy jest obowiązkowe (!) i upoważnia do powtórnego przejazdu, jeśli tylko zmieści się on w godzinach otwarcia danego OS.
Jak wyglądają trasy i jaki jest poziom trudności?
Odcinki Specjalne naszych zawodów charakterem i poziomem trudności odpowiadają najciekawszym górskim szlakom, choć z reguły są od nich bardziej kręte. W szczególności przydaje się obycie ze stromym terenem i kamienistą nawierzchnią. Jeśli uznasz, że jakaś sekcja przerasta Twoje możliwości, nie ma problemu z zejściem z roweru - odcinki są długie i techniczne, więc sprowadzenie kilku kawałków zdarza się często i wcale nie oznacza, że ukończysz zawody na ostatnim miejscu. Poza stromymi zjazdami, na OS-ach są też miejsca sprawdzające kondycję - stanowią one mniejszość, ale bądź przygotowany na kilkadziesiąt sekund podjazdu lub trawers wymagający ostrego dokręcania. Twoją wytrzymałość sprawdzą też oczywiście odcinki dojazdowe, choć tempo ich pokonywania jest raczej wycieczkowe. W większości są to łagodnie nachylone drogi szutrowe. Cała trasa zazwyczaj składa się z 4-5 OS-ów i w sumie ma ok. 30-40 km długości i ok. 1200-1700 m przewyższenia (podjazdów). Zgodnie z Waszą sugestią, w tym roku statystyki te będziemy podawać na stronie internetowej przed każdą edycją.
Jaki rower wybrać?
Regulamin wymaga tylko dwóch sprawnych hamulców, ale oczywiście najlepiej sprawdzają się rowery enduro o skoku ok. 150-160 mm. Równie dobrym wyborem będą lżejsze rowery z kategorii trail (ścieżkowce). Coraz więcej osób startuje też na e-bike'ach, dla których mamy oddzielną kategorię. Już wiele razy przekonaliśmy się, że rodzaj, jakość, wiek i cena roweru mają znikomy wpływ na osiągane wyniki (a tym bardziej na frajdę z rywalizacji!). Niezależnie od posiadanego roweru, zalecamy sprawdzenie przed startem stanu klocków hamulcowych i założenie porządnych, wytrzymałych opon z agresywnym bieżnikiem, najlepiej z mleczkiem uszczelniającym (tubeless).
W co się ubrać?
Nie ingerujemy w Twoją stylówę, obowiązkowo wymagamy jedynie sztywnego kasku, który musi być na głowie zawsze podczas jazdy (prawidłowo zapięty pod brodą), również na dojazdówkach. Sugerujemy jednak, żeby był to kask z ochroną szczęki (fullface). Zdecydowanie zalecamy też ochraniacze na kolana i rękawiczki z długimi palcami - mają je praktycznie wszyscy uczestnicy i... regularnie z nich korzystają ;) Dobrym pomysłem są też ochraniacze na łokcie i plecy. Pamiętaj, że czując się bezpiecznie, jedziesz szybciej!
Co ze sobą zabrać (i do czego spakować)?
Większość zawodników decyduje się na plecak, czasem torbę biodrową (nerkę) lub... przyklejanie niezbędnika do ramy taśmą izolacyjną. Niezależnie od preferowanego sposobu transportu, niezbędnik ten powinien zapewnić Ci samowystarczalność podczas całego dnia w górach. Najczęściej zdarzają się awarie opon i łańcucha, więc wariant minimum to dętka, łyżki do opon, pompka i skuwacz do łańcucha z zapasową spinką. Na trasie (zazwyczaj po drugim OS) jest bufet, ale i tak warto mieć też przynajmniej 1-2 batony i/lub żele energetyczne oraz zapas picia na co najmniej dwa odcinki. Ostatnia kategoria bagażu to ubiór - pamiętaj, że jedziesz w góry, więc pogoda może się szybko zmienić. Lekka kurtka przeciwdeszczowa może uratować dzień! Przyda się też do utrzymania ciepła podczas oczekiwania na start kolejnego OS-u.
Jaki jest poziom innych zawodników i atmosfera?
Enduro zalicza się do tzw. "sportów partycypacyjnych", czyli nastawionych na udział amatorów bez specjalistycznego przygotowania. W stawce nie spotkasz ani jednego zawodowca utrzymującego się ze ścigania, co dla Ciebie oznacza bardzo luźną atmosferę i możliwość pojeżdżenia w gronie kilkudziesięciu osób podchodzących do startu jak do dobrze zorganizowanej wycieczki z dodatkowym pomiarem czasu. Z naszego doświadczenia, udział w zawodach enduro jest znacznie mniej "sztywny" i stresujący od jakiejkolwiek innej dyscypliny kolarstwa górskiego.
Jak się przygotować?
Ze względu na powyższe, pierwszy start w zawodach enduro nie wymaga żadnego specjalnego przygotowania. Jeśli przeczytałeś aż do tego miejsca, wiesz już wszystko. Na trasie najbardziej przydaje się po prostu rowerowe doświadczenie z jazdy po górach i wynikające z niego umiejętności. Start w zawodach Enduro MTB Series jest jednym z najlepszych sposobów, żeby to doświadczenie powiększyć! A co przygotować bezpośrednio przed startem? Polecamy odebrać pakiet startowy dzień przed zawodami, żeby nie spieszyć się z mocowaniem numeru startowego i chipa w dniu zawodów. Da Ci to więcej czasu na sen i porządne śniadanie, a to z kolei przełoży się na dobre nastawienie i humor - oto nasz klucz do sukcesu! :)
Do zobaczenia !!! :)